Tűzgyújtási tilalom térkép
 
A klímaváltozás és az erdők kapcsolata
 
     
ÁSZ vizsgálat 2015
ÉSZAKERDŐ Zrt. facebook
kisvasúti projekt
Agrárgazdasági Minisztérium
Muzsikál az erdő
 
A Lillafüredi Állami Erdei Vasút ökoturisztikai fejlesztése

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. Lillafüredi Állami Erdei Vasútja Miskolc környezetének egyikleglátogatottabb turisztikai attrakciója, mely egyben hosszú évek óta mintegy 200.000 fő éves utasforgalommal hazánk egyik legjelentősebb erdei vasútja. Majdnem a kezdetektől fogva, 1923-tól végez személyszállítást. A LÁEV vonalvezetése országunk egyik legszebb, legattraktívabb, igazi hegyvidékre jellemző kanyargós nyomvonalával és csodálatos erdei környezetével várja utasait. A Szinva- és a Garadna-patak völgyében felfelé haladó vasúti pályán a környék természeti és turisztikai értékeinek sokasága látható. A Dorottya úti állomást elhagyva először a diósgyőri vár környezetében vonatozhatunk, majd a Diósgyőri Papírgyár után hatalmas bükkösök között az ország egyik legszebb szurdokvölgye fölött haladnak el a vasúti szerelvények. A közel egy évszázados korú vasúti pályán az igazi mérnöki bravúrként megépített mély-völgyi viadukton átkelve a híres Molnár-sziklát vehetik szemügyre utasaink. Lillafüredhez közeledve a két, összességében több mint 200 méter hosszú alagutunk között a Palota Szálló függőkertje tárul szemünk elé, majd a Garadna-patak vonalát követve és a Hámori-tavat elhagyva hazánk egyik legrégibb ipartörténeti emléke, a Fazola-kohó, majd a pisztrángtelep erdei halsütödéje látható.

LÁEVErdei vasutunk meghatározó, nagyteljesítményű MK-48 típusú dízelmozdonyai az 1960-as évek elején készültek. Korszerűsítésük időszerűvé vált. Társaságunk az Észak-magyarországi Regionális Operatív Program 2007-2013 közötti időszakra megjelent, 90 százalékos támogatást kínáló lehetőséget kihasználva pályázott 2008-ban, melyen 206 millió forintos támogatást nyerve valósította meg világszínvonalú mozdonykorszerűsítését és Lillafüred, valamint Miskolc-Garadna környezetének fejlesztéseit.

LÁEV A pályázat három jelentős fejlesztést tartalmazott: a lillafüredi állomásépület felújítását, Miskolc-Garadnán hiánypótló beruházásként új végállomás építését, továbbá a világon kisvasúton elsőként egy MK-48 típusú dízel-hidraulikus mozdony hajtásrendszerének dízel- elektromos teljesítménytárolóval rendelkező, hibrid üzemmódra is képes korszerűsítését magyar mérnöki innováció felhasználásával.


LÁEVA fejlesztés során Miskolc-Garadnán egy régi elképzelésünk valósulhatott meg, mivel egy új végállomás-épület létesült vizesblokkokkal. A lillafüredi állomásépület a felújítás és akadálymentesítés után új szerepet kapott. Ökoturisztikai központot hoztunk létre, mely mára turisztikai információs irodának is helyet biztosít.Itt kapott helyet a LÁEV 90 évét bemutató kiállítás. Elhelyeztük hazánk mind a 14 jelenleg működő erdei vasútjának kétnyelvű tablósorozatát is. Az emeleten kapott helyet a Bükki Nemzeti Park térségi központja egy kiállítótérrel, ahol a Bükk hegység természeti értékeivel és kultúrtörténetével ismerkedhetnek meg az érdeklődők. A bejárattal szemben egy mozdonyfülke-szeletet helyeztünk el, amiben egy számítógépes szimulátor-program segítségével virtuálisan beutazhatók a már nem létező vonalszakaszok is.

A fejlesztéseknek köszönhetően az erdei vasút megújult környezetet kapott Lillafüreden, illetve Garadnán, és egy megbízható, a jelenlegi legkorszerűbb,környezetbarát hibrid mozdonyt. Mindezeket úgy, hogy magyar mérnöki innovációt valósítottunk meg, és ezzel Lillafüred és Miskolc turisztikai vonzerejét és értékét növeltük.

A pályázat életútja:




Lillafüred állomás, Ökoturistztikai központ (átépítés közben)


Lillafüred állomás, Ökoturistztikai központ (átépítés közben)


Garadna végállomás (építés közben)


Hibrid mozdony (átépítés közben)

 
ÉSZAKERDŐ Zrt. © 2011. | Jogi, adatvédelmi nyilatkozat | Honlap térkép | Elérhetőség
Adatvédelmi és Adatkezelési Szabályzat | Adatvédelmi tájékoztató | Adatvédelmi tájékoztató 5. sz. melléklet