Az ÉSZAKERDŐ Zrt. meghirdeti két erdei vasútján megrendezni tervezett 2024. évi programjait. Az egyes rendezvények részletes programkiírása 2-4 héttel a tervezett események előtt lesz elérhető a társaság honlapján.
A rendezvények egy része előzetes regisztrációhoz kötött.
Az ÉSZAKERDŐ Zrt. idén is megrendezi szezonzáró mahócai vonatozását. Október utolsó szombatján két különvonat indul a LÁEV menetrend szerinti vonatok által nem járt szárnyvonalára.
Mahóca és Andókút környéke kiváló helyszín erdei piknikezésre, de érdemes sétát tenni a Varbói-tóhoz, vagy akár Lillafüredig is. A részvétel előzetes regisztrációhoz kötött.
A Lillafüredi Állami Erdei Vasút évi 200 ezer főt meghaladó utasforgalmával Magyarország egyik leglátogatottabb erdei vasútja.
Összesen 25 kilométeres vonalhálózata a garadnai fő- és a mahócai szárnyvonalból áll. Menetrend szerinti járatok a Miskolc-Dorottya utca - Lillafüred - Garadna közti fővonalon tavasztól őszig egész évben, míg télen hétvégeken és ünnepnapokon közlekednek.
Mahóca felé különböző tematikus járatok indulnak éves eseménynaptár szerint, ill. különvonat rendelhető.
A kisvasút kezdőpontja Miskolc Diósgyőr városrészében található. Vonala a kertvárosi övezetet elhagyva betér a Bükk erdeibe, ahol igazi hegyi vasútként, látványos vonalvezetéssel halad Lillafüred felé.
A hangulatos állomás után a vasút a Hámori-tó fölött kanyarog, elhalad hazánk legrégebbi ipartörténeti műemléke, az újmassai Fazola-kohó (őskohó) mellett, érinti a méltán híres Lillafüredi Pisztrángtelepet, végül eléri Garadna végállomást.
A mahócai szárnyvonal Papírgyár állomásnál ágazik el, majd a Csanyik-völgyből indulva kapaszkodik fel a keleti Bükk erdeibe, a Varbó község közelében fekvő Mahóca végállomásig.
A LÁEV vonalhálózata, ill. járműparkja több különlegességgel is büszkélkedhet. Nagyszerű látványt nyújt hazánk legnagyobb kisvasúti viaduktja, a Mély-völgyi híd. Magyarország összesen négy kisvasúti alagútja közül kettő a LÁEV fővonalán található.
A járműpark közül feltétlen említésre érdemesek a "Diamand", ill. a "kis-MÁV" néven ismert személykocsik, melyek mindegyike a vonal megnyitásának idejéből származik, valamint a világelső hibrid üzemű Mk48 sorozatú mozdony.
A Pálházi Állami Erdei Vasút menetrend szerinti járatai tavasztól őszig közlekednek a Zemplén szívében fekvő Pálháza Város központjából a kőkapui üdülőövezeten át Rostalló végállomásig. A 9 kilométeres vasútvonalon évente 40 ezer fő utazik.
A vasútvonal Pálháza városháza mellől indul, majd első másfél kilométeres szakaszán a néhai Hegyközi Kisvasút vonalán halad Pálháza-Ipartelep állomásig. A kisvasút központi állomásán erdészeti és vadászati gyűjtemény, valamint egy kisebb kisvasúti járműskanzen várja az érdeklődőket.
Rostalló felé haladva a vonatok érintik Kishuta és Kemencepatak mesés hangulatú kisközségeket, majd a kőkapui tó partját elhagyva, a kastélyszállóval koronázott hegynyúlványba fúrt alagúton áthaladva beérkeznek Kőkapu állomásra.
Kőkaputól a rostallói végállomás alig egy kilométeres távra fekszik, ahonnan kiváló túrák tehetők a Zempléni Tájvédelmi Körzet legszebb részeire.
Erdei vasútjaink felügyeleti szerve az Építési és Közlekedési Minisztérium,
Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkárság,
Vasúti Igazgatási Szerv.
Elérhetőségek panaszbenyújtáshoz:
- személyesen: 1066 Budapest, Teréz krt. 38.
- postai úton: 1442 Budapest, Pf. 89.
- elektronikus levélben: igazgatasiszerv.vasut@ekm.gov.hu
- telefonon: +36 (1) 373-1405
- E-Papír szolgáltatáson keresztül: címzett: "Építési és Közlekedési Minisztérium, Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkárság"