ÉSZAKERDŐ Zrt.

Ugrás a teljes nézetre

Honlap menü

Pályázatok

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút Ökoturisztikai Fejlesztése
(ÉMOP-2.1.1/B-2f-2009-0012)

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. Lillafüredi Állami Erdei Vasútja Miskolc környezetének egyikleglátogatottabb turisztikai attrakciója, mely egyben hosszú évek óta mintegy 200.000 fő éves utasforgalommal hazánk egyik legjelentősebb erdei vasútja. Majdnem a kezdetektől fogva, 1923-tól végez személyszállítást. A LÁEV vonalvezetése országunk egyik legszebb, legattraktívabb, igazi hegyvidékre jellemző kanyargós nyomvonalával és csodálatos erdei környezetével várja utasait. A Szinva- és a Garadna-patak völgyében felfelé haladó vasúti pályán a környék természeti és turisztikai értékeinek sokasága látható. A Dorottya úti állomást elhagyva először a diósgyőri vár környezetében vonatozhatunk, majd a Diósgyőri Papírgyár után hatalmas bükkösök között az ország egyik legszebb szurdokvölgye fölött haladnak el a vasúti szerelvények. A közel egy évszázados korú vasúti pályán az igazi mérnöki bravúrként megépített mély-völgyi viadukton átkelve a híres Molnár-sziklát vehetik szemügyre utasaink. Lillafüredhez közeledve a két, összességében több mint 200 méter hosszú alagutunk között a Palota Szálló függőkertje tárul szemünk elé, majd a Garadna-patak vonalát követve és a Hámori-tavat elhagyva hazánk egyik legrégibb ipartörténeti emléke, a Fazola-kohó, majd a pisztrángtelep erdei halsütödéje látható.

LÁEV
Erdei vasutunk meghatározó, nagyteljesítményű MK-48 típusú dízelmozdonyai az 1960-as évek elején készültek. Korszerűsítésük időszerűvé vált. Társaságunk az Észak-magyarországi Regionális Operatív Program 2007-2013 közötti időszakra megjelent, 90 százalékos támogatást kínáló lehetőséget kihasználva pályázott 2008-ban, melyen 206 millió forintos támogatást nyerve valósította meg világszínvonalú mozdonykorszerűsítését és Lillafüred, valamint Miskolc-Garadna környezetének fejlesztéseit.

LÁEV
A pályázat három jelentős fejlesztést tartalmazott: a lillafüredi állomásépület felújítását, Miskolc-Garadnán hiánypótló beruházásként új végállomás építését, továbbá a világon kisvasúton elsőként egy MK-48 típusú dízel-hidraulikus mozdony hajtásrendszerének dízel- elektromos teljesítménytárolóval rendelkező, hibrid üzemmódra is képes korszerűsítését magyar mérnöki innováció felhasználásával.

LÁEV
A fejlesztés során Miskolc-Garadnán egy régi elképzelésünk valósulhatott meg, mivel egy új végállomás-épület létesült vizesblokkokkal. A lillafüredi állomásépület a felújítás és akadálymentesítés után új szerepet kapott. Ökoturisztikai központot hoztunk létre, mely mára turisztikai információs irodának is helyet biztosít.Itt kapott helyet a LÁEV 90 évét bemutató kiállítás. Elhelyeztük hazánk mind a 14 jelenleg működő erdei vasútjának kétnyelvű tablósorozatát is. Az emeleten kapott helyet a Bükki Nemzeti Park térségi központja egy kiállítótérrel, ahol a Bükk hegység természeti értékeivel és kultúrtörténetével ismerkedhetnek meg az érdeklődők. A bejárattal szemben egy mozdonyfülke-szeletet helyeztünk el, amiben egy számítógépes szimulátor-program segítségével virtuálisan beutazhatók a már nem létező vonalszakaszok is.
A fejlesztéseknek köszönhetően az erdei vasút megújult környezetet kapott Lillafüreden, illetve Garadnán, és egy megbízható, a jelenlegi legkorszerűbb,környezetbarát hibrid mozdonyt. Mindezeket úgy, hogy magyar mérnöki innovációt valósítottunk meg, és ezzel Lillafüred és Miskolc turisztikai vonzerejét és értékét növeltük.